ورزش سبک و جلوگیری از مقاومت به انسولین

26 ژوئن 2017- بر اساس یک تحقیق جدید حتی انجام مقدار کمی ورزش می‌تواند برای کاهش مقاومت به انسولین، که نشانه‌ی دیابت نوع 2 است، کافی باشد. برخی مطالعات انجام شده در ایالات متحده موجب ایجاد شک و تردید در مورد یافته‌های قبلی شده بود، که نشان می‌داد افزایش تعداد میتوکندریها که قند و چربی را به انرژی تبدیل می‌کنند، می‌تواند به کاهش برخی علائم مرتبط با رژیم‌های غذایی پرکالری کمک کند. تحقیقات بسیاری برای درک دلایل بروز مقاومت به انسولین به دلیل مصرف رژیم‌های پرکالری تاکنون انجام شده اما تا به امروز، مکانیسم آن به خوبی درک نشده است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آرکانزاس اعلام کرد تعداد میتوکندریها به طور مستقیم تحت تأثیر میزان ورزشی که فرد انجام می دهد، قرار نمی‌گیرد.

این تیم آزمایشگاهی متخصص در متابولیسم عضلات، که توسط Megan E. Rosa-Caldwell رهبری می‌شود، به بررسی تأثیر انجام ورزش بر میزان میتوکندریها و مقاومت به انسولین در موشها پرداخت.

آنها با دستکاری ژنتیکی یک گروه از موشها سبب شدند تعداد بیشتری میتوکندری در سلولهای آنها ساخته شود. این موشها با موشهای نوع وحشی (طبیعی) با تعداد میتوکندریهای نرمال مقایسه شدند، هر دو گروه با رژیم غذایی پر کالری تغذیه شدند تا مقاومت به انسولین در آنها القا شود.

هر یک از گروه‌ها به زیر گروه دیگری تقسیم شدند بطوریکه نیمی از آنها ورزش کرده و نیمی دیگر بی‌تحرک بودند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که ورزش کردن بدون در نظر گرفتن میزان میتوکندری دارای مزایای سلامتی مشابه‌ای در برابر مقاومت به انسولین است.

محققان این فرضیه را مطرح کردند که فعالیت فیزیکی ممکن است مواد سلولی آسیب دیده را برطرف کرده و کیفیت میتوکندریها را بهبود بخشد که همین امر می‌تواند به جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک کند، با این حال این ایده باید با تحقیقات بیشتر آزمایش و تایید شود.

محققان درتلاشند که درباره‌ی فرایندهای سلولی که موجب کاهش یا افزایش مقاومت به انسولین می‌شوند و اینکه کدامیک از انواع رژیم‌های ورزشی می‌تواند بهترین روش برای مقابله با مقاومت به انسولین باشد، اطلاعات بیشتری بدست آورند.

Caldwell گفت: درحال حاضر فعالیت بدنی بیشترین محافظت را از فرد در برابر مقاومت به انسولین ارائه می دهد، اما تحقیقات بیشتر می تواند به ما کمک کند تا از ابتلا به مقاومت به انسولین جلوگیری کرده و یا آنرا درمان کنیم و متعاقباً دیابت را بطور موثرتری درمان نماییم.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/light-exercise-linked-to-insulin-resistance-prevention-93935696.html